jak budować portfolio fotograficzne

#01 Jak budować portfolio fotograficzne?

Pierwszy odcinek Podcastu: „Dwa Źródła Światła” poświęciliśmy portfolio fotografa. Prezentując własną twórczość trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Jakie pytania należy zadać, gdy zastanawiamy się jak budować portfolio fotograficzne online? A co najważniejsze: jak na nie odpowiedzieć?

Czy galeria zdjęć to to samo, co portfolio fotograficzne?

Nie. Portfolio to wizytówka fotografa. Tak, jak na wizytówce zawieramy najważniejsze informacje o nas, tak w portfolio powinny znajdować się tylko najlepsze zdjęcia, które pokazują nasz dorobek artystyczny.  Galeria i portfolio budowane są z innych punktów widzenia. Galeria to zbiór zdjęć, które chcemy pokazać światu. Portfolio powinno być budowane z myślą o tym, co świat chce zobaczyć. Nie zawsze nasze najlepsze zdjęcia to również te, które zasłużą na najwięcej zleceń lub lajków.  Tu przechodzimy do drugiego ważnego pytania:

Dla kogo budujemy portfolio?

Jest to najważniejsza kwestia, gdy myślimy o tym, jak budować portfolio fotograficzne. Zależy to zarówno tego na jakim etapie jesteśmy – początkujący czy zaawansowany fotograf, jak i od celu, jaki chcemy osiągnąć. 

  1. portfolio fotograficzne dla siebie – chcemy pokazać nasze najlepsze zdjęcia. Jest ono bardzo zbliżone do galerii, różni się głównie objętością. Portfolio powinno być zwięzłe, a galeria może być obszerna. Posiadanie takiego portfolio to dobra motywacja do nauki fotografii: do umawiania sesji TFP, do poszukiwania warsztatów fotograficznych itp. Zakładamy je, by mieć gdzie publikować zdjęcia i pokazywać je światu.
  2. portfolio dla fotografów  – cele:
    1. budowa rozpoznawalności w branży, 
    2. możliwość pracy z innymi ciekawymi fotografami,  
    3. tworzenie autorskich, artystycznych projektów, których odbiorcami nie są klienci, 
    4. zwiększenie liczby obserwujących na Social Media – fotografowie obserwują fotografów na Instagramie by się inspirować – liczba obserwujących buduje wiarygodność fotografa również dla klientów 
    5. publikacje fotograficzne w magazynach branżowych na FB (np. www.kavyar.com/for-publishers)
  3. portfolio dla klienta – jeżeli zastanawiamy się jak zarabiać na fotografii, to jest to najważniejsze portfolio. To muszą być zdjęcia takie jakie będzie chciał klient i musimy  przyjąć perspektywę klienta. Ważne jest by wiedzieć kim jest nasz klient, a nie tylko się domyślać.

Jak budować portfolio fotograficzne>> Dowiedz się więcej <<


Kim jest Twój klient?

Musisz zastanowić się kim jest Twój klient. Inaczej zachęcimy do zdjęć u fotografa biznesowego, a inaczej do fotografa wnętrz. To ważne by rozumieć swojego klienta i odpowiadać na jego potrzeby. Co więcej, świadomość czego oczekuje klient pomaga dodatkowo zbudować relację na sesji fotograficznej. Ważne jednak by nie tylko domyślać się oczekiwań klienta, ale również konfrontować nasze domysły ze zdaniem klientów.  Często nie mamy dystansu do swojej pracy. Warto zapytać kogoś o ocenę naszych zdjęć, by wiedzieć, które najbardziej się podobają innym. Nieocenioną pomocą przy budowaniu portfolio może okazać się sam klient. Zapytajmy naszego klienta przed lub podczas sesji, na jakie zdjęcia zwraca uwagę sam klient i co jest dla niego ważne.  

Czy trzeba specjalizować portfolio fotograficzne?

Warto wyspecjalizować portfolio / stronę www i trzymać się danego typu zdjęć na jednej stronie. Różnych umiejętności oczekujemy od różnych rodzajów fotografii. Klient szukając biznesowej sesji fotograficznej będzie oczekiwał specyficznego charakteru strony, który powie mu też o charakterze fotografa, który rozumie korporacyjną specyfikę. Strona fotografa noworodkowego powinna przecież charakteryzować się innym typem atmosfery.  Klient w tym samym momencie zwykle nie szuka fotografa wielu specjalności. On poszukuje kogoś kto kompetentnie wykona daną (jedną!) usługę. Dlatego wyspecjalizowane portfolio buduje całokształt wizerunku fotografa w danej dziedzinie. Dla klientów, którzy zamierzają płacić za sesję fotograficzną ważny jest profesjonalizm z jakim podchodzimy do usługi. Klient musi mieć poczucie, że cały proces – od kontaktu do momentu oddania fotografii – jest kompetentnie prowadzony.  Należy pamiętać, że sytuacja bycia fotografowanym zwykle budzi u klienta dyskomfort. Dlatego to my musimy wzbudzić poczucie bezpieczeństwa już od pierwszego wrażenia – często właśnie zaczynając od strony internetowej fotografa. PAMIĘTAJ! Klient nie kupuje zdjęć, on kupuję obietnicę, że zrobisz dobre zdjęcia, dlatego ważne jest zbudowanie jak najlepszego przekonania i świadomości czego może oczekiwać jeszcze przed sesją. 

Ile zdjęć powinno być w portfolio?

Wreszcie nasza ulubiona odpowiedź: To zależy. Przede wszystkim w portfolio powinno się unikać chaosu, który dezorientuje  klienta. Dlatego najlepiej mieć jak najmniej zdjęć. Co nie oznacza, że zawsze musi być ich mało.  Warto trzymać się tzw. liczby Millera – jesteśmy w stanie rozróżnić / zapamiętać  7 +/-2 niepowiązanych ze sobą obiektów. Na szczęście grupowanie elementów zwiększa tę ilość, bo mózg zajmują grupy, a nie oddzielne elementy – tak jak dzielenie numeru telefonu na 3 powoduje, że łatwiej nam zapamiętać 3 liczby niż 9 cyfr.   Już 10 całkowicie różnych zdjęć może dezorientować, ale 20 zdjęć – jeżeli zostaną posegregowane w jakiś sposób (kolorem, atmosferą, sposobem ujęcia modela) – już zaczynamy odbierać jako grupy .  Nie twórz oddzielnych zakładek i pod-zakładek. Pod nazwą portfolio niech będzie jedna strona. W Galeriach możesz poszaleć – one służą do prezentowania stałości pracy i różnych możliwych ujęć.  PAMIĘTAJ! Jesteś tak dobry, jak Twoje najgorsze zdjęcie!

Czy zdjęcia z warsztatów / zlotów fotograficznych mogą się znaleźć w portfolio?

To zależy od tego, jak prowadzone są warsztaty – na ile mamy swobodę działania, a na ile jesteśmy tylko operatorem migawki, a także od naszej szczerości i wiarygodności.

Najczęściej na warsztatach / zlotach zdjęcie zrobione przez nas nasze. Jako fotografowie wiemy przecież, że zdjęcie to nie tylko naciśnięcie spustu migawki. To cały proces od poznania fotografowanego, relacji z nim, pozowania, naszego podejścia do światła, a skończywszy na tematach stricte organizacyjnych: miejsce, umowy, kontakt itp.  Umieszczając zdjęcie w portfolio obiecujemy klientowi, że możemy powtórzyć taką fotografię z nim lub dla niego. Jeżeli nie jesteśmy tego pewni, to nie warto załączać takiego zdjęcia do portfolio.  Jeżeli mamy poczucie, że to samo zrobimy na własna rękę, to zdjęcie jak najbardziej się nadaje do prezentacji klientowi. Zawsze jednak warto sprawdzić robiąc sesję TFP. Niestety trzeba pamiętać o zasadzie, że nie robiąc samodzielnie sesji nie wiemy czego nie wiemy i jakie kroki mogliśmy pominąć w naszych wyobrażeniach.  Zamieszczając zdjęcie, którego nie umiemy samodzielnie powtórzyć, oszukujemy klienta. Obiecujemy mu coś innego, niż naprawdę możemy wykonać. Wychodząc z warsztatów indywidualnych mamy dużą dozę pewności, że umiemy to zdjęcie zrobić. Bo cały proces przechodzimy samodzielnie 

Czy portfolio fotograficzne musi być online?

W obecnych czasach tak, musi być portfolio online. Nie oznacza to, że tylko takie się liczy. W wielu dziedzinach, takich jak fotografia ślubna lub fotografia sensualna warto mieć również portfolio drukowane.  Różne medium wpływają na to jak oglądamy zdjęcia, i które zdjęcia w nim  prezentujemy. Inaczej oglądamy kwadratowe zdjęcia na Instagramie (widzimy je na telefonie, przez ułamek sekundy i jako jedno z wielu), a inaczej w druku – gdzie możemy zobaczyć detale gdzie indziej niedostrzegalne.  Portfolio drukowane jest również zdecydowanie bardziej eleganckie i świadczy o profesjonalnym i estetycznym podejściu do naszych usług. Klient widząc wydrukowane zdjęcia na pięknym papierze zaczyna patrzeć na fotografie nie tylko przez pryzmat usługi, ale również fizycznego i namacalnego produktu.   

Subiektywny głos słuchacza:

Konrad Gwóźdź* o portfolio dla pracodawców:

Jestem aktualnie uczestnikiem kursu  Foundation Degree Photography na College Merthyr w Walii. Jednym z jego głównych celów jest zdefiniowanie siebie, jako fotografa. Dlatego, między innymi, musieliśmy stworzyć dwie wystawy naszych prac, napisać kilka esejów, odbyć praktyki zawodowe etc. 

Każde działanie musiało zostać zaewidencjonowane pod kątem:

  • inspiracji,
  • planu,
  • wykonania,
  • konstruktywnej, krytycznej analizy (sama krytyczna analiza to kilka ładnych tomów do przeczytania)

Zwieńczeniem naszych cierpień (wciąż nie tracę nadziei) ma być mocne i spójne portfolio. Jedno dla Klientów i jedno – oddzielne – dla Pracodawców. 

Po co portfolio fotograficzne dla pracodawców? 

Żeby zarabiać pieniądze i przeżyć, gdyż z samych sesji może być ciężko się utrzymać. Jako fotograf można się realizować nie tylko jako freelancer ale – o czym często się zapomina – również w innych zawodach, począwszy od archiwisty w muzeum, poprzez fotografa medycznego aż do reportera gazety, czy fotografa mody (obszerna lista zawodów na końcu wpisu).  Niekoniecznie trzeba być człowiekiem orkiestrą i otwierać własne studio. 

Piszę to z perspektywy UK, gdzie już na etapie praktyk zawodowych postawiono na dywersyfikację możliwych źródeł zarobkowania. Nie jestem pewien, czy można to przenieść w skali 1:1 na polskie realia, gdzie być może ciężko jest przeżyć na przykład z pensji pracownika kultury. Jednak może tym bardziej warto zadbać o kilka źródeł dochodu, więc stworzenie portfolio dla Pracodawcy jest dobrym pomysłem.


Jak budować portfolio fotograficzne>> Dowiedz się więcej <<


Czym jest Artist Statement?

Dochodzimy do momentu, w którym musimy dokonać wyboru zdjęć, nie tylko pod względem ich wartości formalnych, ale również ogólnej spójności. Naszym zadaniem jest wyrazić siebie oraz to, co właściwie chcemy przekazać i komu. W ten sposób tworzy się  ’artist statement', który wraz z portfolio określa nas, jako świadomych fotografów. 

Ono stanowi naszą wizytówkę a patrząc na to z tej perspektywy, nie wydaje mi się abyśmy mieli odrębne koncepcje budowania portfolio (moja oraz autorów podcastu). Różnimy się jedynie w nazewnictwie. Jeśli nasze portfolio jest mocne, to docenią je również inni fotografowie, którym nie trzeba niczego tłumaczyć oraz miłośnicy fotografii, dla których będzie ono stanowić, być może, źródło inspiracji. 

Polecamy również zajrzeć na kanały naszego słuchacza: *Konrad Gwóżdź media:

IG – https://www.instagram.com/konradgwozdz/

www – https://www.konradgwozdz.com/  

Angielska lista potencjalnych prac około-fotograficznych:

  1. Advertising and Editorial Photographer
  2. Assistant Photographer
  3. Business Development Manager
  4. Corporate Photographer
  5. Digital Imaging Specialist (photographic labourites)
  6. Digital Imaging Specialist (picture library)
  7. Fashion Photographer
  8. Field Service Technician
  9. Forensic Photographer
  10. General Practice Photographer
  11. Image Sales Executive
  12. Laboratory Manager
  13. Machine Print Operator
  14. Marketing Executive
  15. Marketing Manager
  16. Medical Photographer
  17. Minilab Operator
  18. Photo Retail Manager
  19. Photo Retail Sales Assistant
  20. Picture Library Assistant
  21. Library Manager
  22. Picture Researcher
  23. Press Photographer or Photojournalist
  24. Print Finishing Technician
  25. Product Repair Engineer
  26. Product Returns Management Technician
  27. Public Relations Officer
  28. Scientific Photographer
  29. Staff Photographer
  30. Technical Support Engineer
  31. Unit Stills Photographer

treść ze strony http://creativeskillset.org/creative_industries/photo_imaging/job_roles/

 


Zobacz pozostałe nasze odcinki oraz wpisy!


POLECAMY!

Najlepszy HOSTING i TANIE DOMENY dla Twojej strony WWW:

Najwyższej jakości druk zdjęć, plakatów i materiałów reklamowych:

Wygodny sposób na BACKUP oraz przesyłanie Twoich zdjęć:

KSIĘGOWOŚĆ, dzięki której łatwo i prosto wystawisz FAKTURY i rozliczysz PODATKI:

Zapraszamy do wsparcia na PATRONITE!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.