#09 Konstruktywna krytyka w fotografii – jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnej?

#09 Konstruktywna krytyka w fotografii.
Jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnej?

Czym jest informacja zwrotna? Dlaczego powinniśmy posługiwać się terminem “informacja zwrotna” a nie “konstruktywna krytyka”?

    1. bo informacja zwrotna może być konstruktywną krytyką, pochwalą, subiektywną opinią, poradą, niekonstruktywną krytyką (hejtem) itd.
    2. prosząc o konstruktywną krytykę naszych zdjęć, automatycznie prosimy o krytykę,
    3. krytyka w języku polskim się źle kojarzy – niby jest rozróżnienie krytyka a krytykanctwo, ale czasownik jest jeden: krytykować. I on już jest bardziej nawet negatywnie nacechowany niż rzeczownik krytyka. 
    4. bo jeżeli chcemy komuś przekazać krytykę dzieła to z automatu zaczynamy od złych stron – bo w naszym umyśle krytyka łączy się z wadami
    5. bo krytyka zamyka usta, a informacja zwrotna otwiera (właściwie częściej klawisze). – jak niżej 
    6. bo krytykowanie krytyki budzi złość (emocje – prowadzi do kłótni – nie umiesz przyjmować krytyki), ale dawanie informacji zwrotnej nt informacji zwrotnej sprzyja wiedzy. 
      1. łatwiej Ci powiedzieć szczerze i z uśmiechem na ustach – dzięki za informacje czy dzięki za krytykę?
    7. bo informacja zwrotna zawiera dobre i złe cechy, a w krytyce częściej stawiamy na złe cechy wyłącznie

Jakie są metody udzielania informacji zwrotnej?

    1. Kanapka

Metoda kanapki polega na udzielaniu informacji zwrotnej bądź samej krytyki, w taki sposób, aby zbudować swoją wypowiedź z trzech części: 

  • pozytywny komentarz, 
  • negatywny komentarz, 
  • pozytywny komentarz. 

Metoda kanapki to więc krytyka podana w sposób łatwy do przyjęcia. Wszystko to, co nieprzyjemne, powiedziane jest w środku rozmowy. Początek i koniec są pozytywne. Dzięki temu rosną szanse na to, że osoba, która otrzymuje feedback przemyśli i zmieni swoje zachowanie.

Etap I – informacja pozytywna (podkreślanie walorów zdjęcia) Na początku udzielania informacji zwrotnej przekazywana jest dobra wiadomość. Na tym etapie podkreślamy walory zdjęcia. Zauważając pozytywne aspekty, wytwarzamy pozytywne emocje autora zdjęcia. Takie nastawienie sprzyja przyjęciu informacji dotyczących sfer poprawy.

Etap II – informacja negatywna – strefa poprawy / rozwoju (wskazanie aspektów zdjęcia do poprawy) Na tym etapie wskazujemy, co naszym zdaniem można ulepszyć. Ważne jest, aby, aby nie wzbudzać negatywnych emocji. Należy przekazać negatywy w taki sposób, uzmysłowić autorowi zdjęcia korzyści, jakie wynikają poprawy błędów w przyszłości.

Etap III – informacja pozytywna – (wskazanie możliwości poprawy) Kończącym etapem jest wskazanie możliwości poprawy. W tej części należy wyrazić swoją wiarę w możliwość poprawy danej osoby, odwołując się do jej właściwego sposobu fotografowania. Zakończenie wypowiedzi pozytywnym komentarzem, komplementem, docenieniem wysiłków, czy przypomnieniem o silnych stronach osoby jest dużą motywacją do zrobienia czegoś jeszcze. Konieczne jest także wskazanie własnej gotowości pomocy, udzielania rad.

  1. Stop, Start, Continue (SSC) 

Inna technika nazwana została (ang. ‘Stop, Start, Continue’). W tej metodzie, omawia się z zainteresowanym:

  • Co powinien zacząć robić
  • Co powinien przestać robić
  • Co chciałby kontynuować
  1. Technika FUKO – perspektywa Ja
    1. Fakty – to mocne rozmycie
    2. uczucia – nie podoba mi się 
    3. konsekwencje – bo wygląda jakby było wycięte z tła
    4. Oczekiwania – myślę, że mniejsze rozmycie zmniejszyłoby poczucie sztuczności
    5. albo Dawanie Łapek w górę (F) bardzo nas cieszy (U) bo to daje nam poczucie, że to co robimy jest dla kogoś potrzebne (K). Chętnie jeszcze poczytamy Wasze komentarze (O)

Jak w praktyce udzielać informacji zwrotnej?

    1. udzielaj informacji argumentując swoją opinię:
  • Bardzo podoba mi się ten portret. Widzę w nim piękną głębię oraz emocje, ale szkoda, że modelka trzyma w ręku akurat niebieskie kwiaty. Skoro dobraliście zieloną sukienkę, to na podstawie koła kolorów, bardziej pasowałyby kwiaty w odcieniach pomarańczu”.
  1. zaznaczaj czy informacja zwrotna jest argumentowana subiektywną opinią czy ogólnie przyjętymi zasadami / regułami:
  • “Według ogólnie przyjętych zasad kadrowania, poprawnym jest umieszczać znaczące obszary zdjęcia w mocnych punktach”
  • “W mojej opinii, warto przekadrować portret od dołu, ponieważ wtedy odbiorca bardziej skupi się na oczach”
  1. oceniaj zdjęcie, a nie osobę na zdjęciu (lub fotografa)
  • “Ładne zdjęcie, ale modelka mi się nie podoba”
  1. skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej

Sprzężenie zwrotne w procesie komunikacji

W procesie komunikacji oprócz Nadawcy, Wiadomości i Odbiorcy ważne jest również sprzężenie zwrotne, czyli reakcja odbiorcy na przekazaną informację, nawet jeśli miałby to być jedynie brak odzewu. Jak przyjmować informację zwrotną?

  1. Podziękować! 
  2. Z pokorą. Jeśli poprosiliśmy o opinię, to przyjąć ją, zwłaszcza jeśli jest konstruktywnie krytyczna.
  3. Przeanalizować, wyciągać wnioski i poprawiać błędy w przyszłości
  4. Możemy się nie zgodzić z subiektywną opinią, jednak należy ją szanować
  5. czasem brak feedbacku już jest feedbackiem. Jeżeli np. serduszkujesz wszystkie moje zdjęcia na insta, a jednego nie polubisz. to ja już myślę – o! nie podoba mu się!

Czy przyjmować chamską merytoryczną krytykę?

    1. NIE – jeżeli ton jest chamski nie czytać dalej. Nie odnosić się, nie wchodzić w dyskusje, można zablokować. Dlaczego? Bo jeżeli będzie nietrafna nic nam to nie da, a zepsuje humor. Jeżeli będzie trafna – psuje nam humor, a i tak nie zastosujemy na złość krytykowi i warsztatu nie polepszymy. 

 

  1. Dlaczego merytoryczne ale chamska krytyka to nie jest informacja zwrotna. Przede wszystkim chodzi o cel. Udzielając FBK naszym celem jest poprawa tego, co dana osoba robi. Wypowiedzi chamskie, które mają jakieś merytoryczne podłoże  mają jeden cel – podnieść rangę swojej osoby. Ocenić z góry. 

 

  1. Powiedzieć, że chamska merytoryka to udzielanie rad, to tak jakbym ja podszedł do Ciebie strzelił Ci w karczycho z pełną siłą i powiedział hehe. No śmieszne nie! No co Ty nie znasz się na żartach?

 

  1. I cel osiągają odwrotny od tego, któremu niby mają służyć. Bo nawet jeżeli merytorycznie argumenty są trafne, to są tak podane, że na złość piszącemu ja ich nie zastosuje! Odpowiem jak Elvis na zarzuty o kiksy wokalne na koncertach. To są feelingi i będę je robił.

 

  1. Chińskie przysłowie, jeśli chcesz mówić komuś jak powinny wyglądać jego kroki, powinieneś przez tydzień najpierw chodzić w jego butach. 
    1. Język Szakala –  chętnie i często krytykuje, narzuca swoje poglądy, chce żeby wszyscy myśleli tak jak on i robili to, co chce. Zależy mu nie na dyskusji, ale na wygranej
    2. Język Żyrafy – żyrafa wszystko ogląda z góry i ma największe serce,
  2. Jak dobrze prosić o informacje zwrotną np w oparciu o SSC 
    1. ustal sposób informacji zwrotnej – może się wydawać, że niepotrzebnie narzucamy tematy, ale to bardzo ułatwia pisanie
      1. co jest dobrze?
      2. co jest źle?
      3. co trzeba poprawić?
      4. co kontynuować?
    2. lub
      1. kompozycja
      2. kolorystyka / jasność
      3. retusz
      4. atmosfera
      5. inne
    3. unikajmy ocen formalnych w stylu 2/10 – bo zaczniemy robić pod ocenę, a nie pod oczekiwania. 

Podsumowanie

  1. Jeśli ktoś prosi Was o informację zwrotną, udzielajcie jej konstruktywnie, merytorycznie i wyczerpująco. 
  2. Argumentujcie swoje opinie, by były one jak najbardziej jasne i klarowne. 
  3. Odnoście się zarówno do zdjęć jak i ich autorów z szacunkiem. To, że dostrzegacie jakieś błędy w czyjejś pracy, nie daje Wam prawa do hejtu. 
  4. Czekajcie na wiadomość zwrotną, jest ona cenna również dla Was. 
  5. Jeśli jesteście już doświadczonymi fotografami, pamiętajcie że też kiedyś się uczyliście i każda rada, nawet z pozoru prosta, może być dla kogoś na wagę złota.

Leave a Reply

Your email address will not be published.